(14 iulie 2018)
Cantitativ vorbind, raportul dintre critica literară şi producţia de ficţiune în România (nu includ aici poezia, care e la îndemâna fiecăruia) mă duce cu gândul la raportul dintre numărul asistaţilor social şi al celor ce produc. Mă îndoiesc că mai există în lume vreo altă ţară în care ambiţiile de reuşită în critică să se agaţe de realizarea atâtor „enciclopedii”, „istorii”, „dicţionare” etc. — toate despre scriitori (curente, tendinţe, şcoli, grupări şi mai ales generaţii y compris). Dar să nu uit: mai există şi critica criticii, dacă nu cumva şi critica criticii criticii, pe care aş asimila-o cu segmentul „salariaţilor bugetari”. Apropo, s-a găsit chiar unu’ care să facă o trecere în revistă a cărţilor — considerate de el — proaste!
Asta, dacă privim lucrurile strict cantitativ. Dacă însă ne referim la substanţă, recte la calitatea a ceea ce se produce (la ficţiune mă refer), dezechilibrul e şi mai izbitor. Fiindcă dacă în economie cei ce produc alimentează realmente bugetul asistaţilor social (mă rog, cu împrumuturile — rostogolite — de rigoare), în literatură este de-a dreptul şocant cum o producţie atât de subţire suportă o „suprastructură critică” atât de hipertrofiată. Mirarea e cu atât mai mare cu cât întregul eşafodaj se menţine fără niciun împrumut.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Da, instinctul ludic există!
Johan Huizinga afirmă că instinctul ludic la om există. Mi s-a părut până acum că e o exagerare, am încercat să găsesc argumente împotrivă ș...
-
Deși un scop ultim al lumii și al vieții nu există (sau, poate, nu este cunoscut încă), totuși natura nu creează nimic fără un scop, gratis,...
-
Sunt în lume, în desfășurare, evenimente pe care le-aș numi majore. Ascensiunea extremismului este unul din ele, dar extremismul nu e ceva n...
-
„Interviu”/conversație cu... IA Am ajuns la Søren Kierkegaard pornind de la The Denial of Death . Autorul, Ernest Becker, îi consacră lui ...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu